Label

Aktiviti (1) Cerpen (2) discuss (3) filem (1) gosip (1) health (3) how (3) Islam (17) MY DIARIES (9) nukilan (2) petua (1) politik (1) semasa (1) sharing is caring (1)

Kasih Sayang Nabi Dan Kemiskinannya.

Seorang hamba Allah telah datang berjumpa dgn Nabi lalu berkata :
      "Ya Rasulullah, saya sangat2 cintakan tuan."
  Nabi : Eloklah kamu berfikir dgn teliti terlebih dahulu.
  Orang itu : Saya telah pun berfikir. Saya sangat2 kasihkan tuan, Ya Rasulullah.
  Nabi : Berfikirlah dahulu sebelum membuat ikrar yg sedemikian.
  Orang itu : Ya, saya masih cintakan tuan, Ya Rasulullah.
  Nabi : Baiklah, kalau ikrar yang kamu lahirkan tadi betul2 ikhlas, bersedialah utk menghadapi kesusahan yang akan menimpai kamu dari segala arah. Orang yang cintakan aku akan dikejar oleh kesusahan secepat ayer yang mengalir...
*rujukan : buku Himpunan Kitab-Kitab Fadhail Amal, bahagian Kisah Para Sahabat, bab3 mukasurat55.*
So jgn la kite takut akan miskin kerana ia adalah ujian utk hamba2 terpilih yg mampu menghadapi dugaan itu.Dan yang kaya pula jgn la kita takbur dan bangga diri kerana kekayaan kite itu adalah ujian daripada Allah juga utk menilai kite.....
    Semoga kite sentiasa dirahmati Allah.....Assalamualaikum...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan