Label

Aktiviti (1) Cerpen (2) discuss (3) filem (1) gosip (1) health (3) how (3) Islam (17) MY DIARIES (9) nukilan (2) petua (1) politik (1) semasa (1) sharing is caring (1)

Penipuan Dari Kawan Facebook

Ni aku nak cerita dengan korang...
Mak aku ni ada akaun Facebook dan friends dia pun sikit punya ramai kalah aku. Satu hari tu tengah dia dok melayan FB tetiba adalah satu mat saleh ni ajak dia berchat. Chat punye chat bawak bertelefon pulak...and then dia pun habak la yang dia anggap mak aku ni macam kakak dia dan dia juga suka dengan keluarga kitorang.
So dia kata dia nak kirim hadiah buat mak aku dan dia juga akan kirimkan duit untuk mak aku belikan barang yang dia nak dan kemudian kirimkan pada dia. Nak tahu apa hadiahnya laptop dan duit $10 000 ($3000 utk beli barang dia dan $7000 utk mak aku).Gila ke apa...siapa yang nak bagi tu semua kat orang yang tak pernah jumpa.
Nak dipendekkan cerita, tetiba ada call dari airport kononnya parcel tu sangkut sebab tak lepas tax. Pastu di beritahu mak aku kena bayar sejumlah duit untuk dapatkan barang tu. So dari situ nampak la penipuannya...ingat   kitorang ni bodoh sangat ke...kalau betul la macam tu En.Mat Saleh transfer la duit tu ke my mom akaun...Tak logik betul hantar duit sikit punye banyak macam tu je..sekarang zaman dah canggih paypal ada...online banking pun ada, akai tarak...
So peringatan pada You all semua jangan mudah tertipu dengan helah manusia yang macam2 ni. Jangan tamak last2 rugi diri sendiri...

Pengalaman dari orang lain
Sekolah menipu


2 ulasan:

  1. bahaya tu , itu namanya nigerian parcel scam cuba search.. banyak dah yg kena , kalau taksub , tamak kena tipu lah

    BalasPadam
  2. memang menipu! my bestfriend pernah kene. dapat call from courier company in sepang..kengkonon. tp parcel was a cheque worth 500ueros. bila mintak no company nak check, terus letak tepon. giler...

    BalasPadam